Testar gränser

Alice testade oss idag. Jag bad henne att inte kasta legot i soffan. Alice kastade legot i soffan. Vi sa till. Hon försökte igen. Vi tog legot och förklarade att hon får inte kasta det här i soffan utan gå in på sitt rum. Tänkte inte mer på de fören hon drämde tvdosan i golvet så den gick i bitar. Suck.

Hur ska man reagera i ett sånt läge? Vad lyssnar dom på? Hon åkte in på sitt rum i sin säng, hon blev arg. Hört att man inte ska göra så men i Alice fall hjälper de. Vi lämnar ju inte henne där eller stänger dörren utan jag sitter ju med i hennes rum till hon lugnat sig och pratar med henne. Detta var andra gången hon hamnade i sin säng. Vi har inte riktigt bestämt hur vi ska ta såna här situationer, för det är så nytt. Sen var det bra. Nu kommer hon här med tvdosan och gav den till mig (vilket hon inte brukar göra). Så lite effekt kanske det hade. Iaf för stunden.

Hur gör ni när erat barn testar gränser och gör saker de inte får?
Vilket är det bästa sättet att ta såna här situationer?
Olika för alla barn?

Kommentarer
Postat av: Cecilia- Mamma till Vincnent

Även om det inte var så längesedan jag hade en egen mage så längtar jag faktiskt inte så mycket =P Längtar verkligen inte efter att ha foglossningar igen... >Om det blir fler baran får vi se... Isf hoppas jag innerligt på att jag slipper må som jag gjorde sist!!

2011-01-26 @ 18:40:00
URL: http://ceciliase.blogg.se/
Postat av: josephine

sv: hehe okej :P haft en bra dag ? kram

2011-01-26 @ 19:51:20
URL: http://joseephiines.blogg.se/
Postat av: En Liten Emma

Jag tror det är jätteviktigt att visa att det inte är okej att hon gör så, säg till, ta bort henne och sätt henne i ett hörn. Jag skulle inte använda sängen, för då kanske hon förknippar den med något dåligt och inte vill sova i den sen.. men annars är det bara att ha tålamod, att säga 'Nej' 10 tusen gånger, fast det gör ni nog redan. ;)



SV: Tröjan är från KappAhl. :)

2011-01-27 @ 08:20:34
URL: http://enlitenemmas.blogg.se/
Postat av: Emelie

SV: Tack min vän!



Ha en bra dag!

Kraam

2011-01-27 @ 08:45:11
URL: http://memmiemummsbit.blogg.se/
Postat av: irina

jag tycker oxå att det e svårt när David testar gränser. jag har väl ingen direkt utarbetad plan direkt mer än att jag tittar honom i ögonen o tar ett bestämt tag om armen när han upprepar trots tillsägelser. sedan har jag fått tips om att det räcker att säga nej en eller två ggr. en tredje gång: ignorera. vissa barn beter sig "illa" för att dom får uppmärksamhet av det. jag har testat det, o gått ifrån (speciellt de ggr han flinat åt mig) o då kommer han på andra grejer att göra.

att sätta honom på en bestämd plats någonstans har jag inte gjort mer 1-2 ggr tidigare.

jag tycker att ett bestämt Nej ska räcka.. eller två. finns inte så många ställen att bestraffa beteendet på här hemma heller så...

nä, det e inte lätt det där...

2011-01-28 @ 19:27:30
URL: http://gullebulle2.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0