Morotsfrallor

Morotsfrallor

Ca 15 stycken

5 dl vatten
50 gram jäst
100 gram smör eller margarin (jag tog smör)
2 stora morötter (jag tog ca 2-3 dl finriven morot)
1 tsk salt
2 msk sirap
5-6 dl vetemjöl
8-9 dl dinkelmjöl (jag tog grovt dinkel)
Pumpa, eller solrosfrön till att ha ovanpå

1. Värm vattnet fingervarmt, 37 grader. Smält smöret.
Riv morötterna fint. Lös upp jästen i lite av vattnet
i en stor bunke.

2. Tillsätt resterande vatten, det smälta smöret och
resten av ingredienserna. Blanda väl och låt jäsa
övertäck i ca 40 min.

3. Knåda degen lätt. Om den är väldigt lös och kladdig,
tillsätt mera vetemjöl så att du får en smidig deg.
Dela dagen i 15 delar. Rulla bollar med mjölade händer
och lägg dom tätt bredvid varandra på en plåt med
bakplåtspapper.

4. Pensla med lite vatten och strö lite pumpa eller
solrosfrön över och låt jäsa i ca 45 min övertäckta.
Sätt ugnen på 175 grader. Grädda frallorna mitt i
ugnen i 20-25 min. Låt svalna.

Klart! =)

Kommentarer
Postat av: En Liten Emma

Åh det lät gott, måste ta och baka dom tror jag! :)

2012-03-21 @ 20:57:50
URL: http://enlitenemmas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0